Meestgestelde vragen over Japan Rail Pass

Meestgestelde vragen over Japan Rail Pass2020-05-14T09:48:24+00:00

Bestel gemakkelijk en snel een Japan Rail Pass voucher (JRP voucher) via https://www.japanspecialist.nl/product/japan-rail-pass/

U betaalt per iDeal, creditcard of per bankoverschrijving. Zodra de betaling in orde is, sturen wij de JRP vouchers per (reguliere) post (PostNL) naar het opgegeven adres. Indien u voor bankoverschrijving kiest, dan sturen wij u eerst de factuur per mail toe. Zodra wij de betaling ontvangen en deze verwerkt is sturen wij u zo spoedig mogelijk de JRP vouchers toe.   Het is ook mogelijk de bestelde JRP vouchers bij ons op kantoor in Amsterdam op te halen of op Schiphol (bij de balie van Aviapartner). Let op: U dient de JRP vouchers bij aankomst in Japan te valideren (daar de JRP vouchers geen geldige vervoersbewijzen zijn). Wissel de JRP vouchers in bij een van de JR office kantoren voor de daadwerkelijk Japan Rail Pass.


Het grootste voordeel is dat u binnen een tijdsperiode van 7,14 of 21 dagen onbeperkt gebruik kunt maken van het openbaar vervoer van het JR netwerk (Japans grootste OV-maatschappij). U reist met een Japan Rail Pass snel en efficient omdat u slechts de Japan Rail Pass alleen bij controle hoeft te tonen. Houdt er wel rekening mee dat de pas in een aangesloten periode van 7, 14 of 21 dagen gebruikt dient te worden. Tevens bent u met een Japan Rail Pass veel voordeliger uit omdat u niet elke keer losse tickets hoeft te kopen.

Verblijft u in de grote steden zoals Tokyo, Kyoto of Osaka en maakt u alleen gebruik van lokale bussen en metro’s dan raden wij u aan een OV-kaart ( bijv. de Pasmo of Suica IC Card) aan te schaffen.
(Tip: reken zelf uit op de website: www.Hyperdia.com om te checken of uw route goedkoper is door losse tickets te kopen of een Japan Rail Pass aan te schaffen). 


JTB Japanspecialist is aangesloten bij de ANVR en SGR. Dit geeft u zekerheid en garantie. Wij zijn gevestigd zijn in Amsterdam (ons kantoor is gelegen naast het Amsterdam Rai Station) en wij beschikken over Nederlands, Engels en Japans-talige collega’s. Zo kunnen wij u altijd helpen en adviseren bij het aanschaffen van een Japan Rail Pass.

Ook kunnen wij bijv. in noodgevallen de voucher(s) klaar laten leggen op Schiphol, een afspraak met u maken om de JRP vouchers bij ons op kantoor kan ophalen, of op korte termijn de nieuw aangevraagde vouchers te sturen. Neem contact op met één van onze JTB Japanspecialisten voor de mogelijkheden en voorwaarden.


Nee, dat is helaas (nog) niet mogelijk. JTB Japanspecialist geeft papieren vouchers/coupons uit die persoons gebonden zijn. U dient deze JRP vouchers fysiek in één van de officiele (verkoop)kantoren van JR Japan Rail Pass (JR Ticket Office) om te wisselen en te valideren

Nee, wij versturen de Japan Rail Pass gratis binnen Nederland naar België en Luxemburg*. De verzendtijd in Nederland bedraagt ca. 1-3 dagen. Voor België en Luxemburg is dat ca.5-8 dagen (* Omdat wij afhankelijk zijn van de postbezorging (in Nederland is dat PostNL) kan het voorkomen dat de levering vertraging oploopt.
Neem contact op met JTB Japanspecialist indien u na 2 weken nog niets heeft ontvangen. Om die reden verzoeken wij u om uw bestelling uiterlijk twee weken voor vertrek vanuit Nederland en uiterlijk drie weken vanuit België of Luxemburg bij JTB Japanspecialist te plaatsen.
Ook bieden wij de mogelijkheid om de Japan Rail Passen klaar te leggen op Schiphol Airport (bij de balie van Aviapartners) en kunt u bij ons op kantoor een afspraak maken om uw Japan Rail Pass voucher persoonlijk om te komen halen.

Kinderen tussen de 6 – 11 jaar ontvangen 50% korting op de volwassenenprijs van Japan Rail Pass. Kinderen onder de 6 jaar reizen gratis mee. Zij hebben echter geen recht op een eigen stoel in de JR treinen.

Ja, is mogelijk. De Japan Rail Pass is speciaal ontwikkeld voor de toerist. Let er wel op dat u een toeristenvisum verkrijgt bij aankomst in Japan. Het is dus niet mogelijk een Japan Rail Pass te verkrijgen met een werk, cultureel- of studievisum.

Ja, dat is mogelijk. De hoofdboeker dient wel woonachtig in Nederland, België of Luxemburg te zijn, zodat wij de JRP vouchers per post kunnen toesturen. Ja, dat is mogelijk. De hoofdboeker dient wel woonachtig in Nederland, België of Luxemburg te zijn, zodat wij de JRP vouchers per post kunnen toesturen.

Ja, dat is mogelijk mits u minimaal 10 jaar woonachtig bent in Nederland (of ander land buiten Japan). Bij het valideren van de JRP vouchers zal er naar een ‘proof of residence’ (在留届けの写し)gevraagd worden. Deze kunt aanvragen bij de Japanse ambassade.

Ja, dat is geen probleem. U kunt bijv. voor één dezelfde persoon zowel een 21-daagse en een 7-daagse Japan Rail Pass bestellen, wanneer u bijv. een maand of langer in Japan verblijft.

Ja, dat is mogelijk. Bestel dan uw Japan Rail Pass online via de website en geef vervolgens aan of u de JRP vouchers op ons kantoor wenst op te halen of op Schiphol (aan de balie van Aviapartners). Wanneer u persoonlijk de JRP vouchers bij ons op kantoor wenst op te halen, geeft dan op het aanvraagformulier aan wanneer u langs kunt komen of maak een telefonische afspraak met ons. Indien u liever de JRP vouchers op Schiphol (aan de balie van Aviapartners) ophaalt, dan kunt u dit aangeven op het aanvraagformulier. (hiervoor geldt een toeslag) . Hoe dit in zijn werking gaat en voor meer informatie hierover zie: https://www.japanspecialist.nl/japan-rail-pass/schiphol-pick-up/

Let op: Indien u dezelfde dag nog de JRP vouchers nodig heeft. Bestel dan de Japan Rail Pass online via de website en geef op het aanvraagformulier aan wanneer u langs kunt komen. Neem na uw bestelling telefonisch contact met ons op, op het telefoonnummer: 020-570 9810. Zodat wij direct uw aanvraag kunnen verwerken en de afspraak kunnen bevestigen wanneer u de JRP vouchers bij ons kunt ophalen. Helaas is niet mogelijk om op dezelfde dag de bestelde JRP vouchers op Schiphol (aan de balie van Aviapartners) op te halen.

De JRP voucher dient binnen 3 maanden na uitgifte gevalideerd te worden. Bestel de JRP voucher dus niet te vroeg, maar doe dit ca. 2 maanden voordat u naar Japan reist.

De uitgiftedatum en vervaldatum staan ook vermeld op de coupons van de JRP voucher zelf. Ingangsdatum van de Japan Rail Pass hoeft dus niet dezelfde datum / dag te zijn wanneer u de JRP vouchers valideert. Validatie dient dus wel vóór de vervaldatum gebeuren.


De reden hiervoor is puur ter controle. Dit om er zeker van te zijn dat u de Japan Rail Pass voucher niet te vroeg aanvraagt. De JRP vouchers zijn na afgifte nl. nog maar 3 maanden geldig. Reist u bijv. pas over een half jaar naar Japan, dan heeft het dus nog geen zin om de JRP voucher aan te vragen.

Indien u de JRP voucher kort voor uw vertrek besteld, dan denken wij graag met u mee hoe u zo spoedig mogelijk de JRP vouchers in bezit heeft (bijv. door ontvangst per post, ophalen bij ons op kantoor of op Schiphol (bij de balie van Aviapartners).

Nee, u bepaalt zelf wanneer u de Japan Rail Pass laat ingaan. Bij het valideren van de JRP vouchers geeft u de datum aan wanneer u de Japan Rail Pass voor het eerst wenst te gebruiken. Deze ingangsdatum dient wel binnen de 3 maanden na uitgifte te zijn. De uitgiftedatum en vervaldatum staan ook vermeld op de coupons van de JRP voucher zelf. Ingangsdatum van de Japan Rail Pass hoeft dus niet dezelfde datum / dag te zijn wanneer u de JRP vouchers valideert.

Het valideren van de JRP vouchers kan alleen in Japan! Let op dat u niet kunt reizen met de JRP vouchers, daar dit geen geldige vervoersbewijzen zijn. Wissel bij één van de officiele kantoren van JR (zie in de bijgeleverde folder waar deze officiele kantoren gelegen zijn), de JRP vouchers om voor de daadwerkelijk Japan Rail Pass. Voor meer informatie over het valderen van de JRP vouchers zie: https://www.japanspecialist.nl/japan-rail-pass/


Zodra u de door ons uitgegeven JRP vouchers heeft gevalideerd voor de daadwerkelijke Japan Rail Pass bent u klaar om op reis te gaan.

Vanaf 1 juni 2020 zit er op de Japan Rail Pass een magnetische strip. Hiermee kunt u de toegangspoortjes openen om toegang te krijgen tot het perron.

In principe kunt u gebruik maken van alle treinen die behoren tot het JR netwerk. Echter gelden er op bepaalde trajecten/treinen een toeslag. Let op dat op de volgende lijnen er een toeslag geldt in de volgende shinkansen;

–       NOZOMI op de Tokaidolijn ( tussen Tokyo-Osaka) en Sanyolijn (tussen Osaka-Fukuoka).

–       MIZUHO op de Sanyo ( tussen Osaka-Fukuoka) en Kyushu (tussen Fukuoka-Kagoshima).

De Japan Rail Pass dekt geen treinreizen op de zgn. ‘private railways’. En is niet geldig in bussen, trams, metro’s en boten/ferry’s (indien deze niet tot het JR netwerk behoren).

Wij raden u de website: www.hyperdia.com/en/ aan voor alle routes, actuele tijden en overige informatie over de treinen. Selecteer bij “search details” de volgende opties uit:  “airplane”, “private railway” en “Nozomi/Mizuho/Hayabusa” (voor deze opties gelden extra toeslagen). Zo krijgt u een duidelijk overzicht met welke treinen u kunt nemen met de Japan Rail Pass op het JR netwerk


Ja, dat is mogelijk. Met uw Japan Rail Pass kunt u kosteloos stoelen reserveren bij de JR ticket office of bij de ticket automaten op de stations.

Wij adviseren om altijd stoelen te reserveren voor de ‘reserved seats’ in de Limited Express treinen en de shinkansen van het JR netwerk. U kunt natuurlijk ook gewoon vrijblijvend gebruik maken van de treincoupés met de ‘non-reserved seats’. Maar deze raken doorgaans snel vol.

Reist u met extra grote baggage dan bent u verplicht om stoelen met ‘oversized baggage area’ te reserveren. Houdt u er echter wel rekening mee te houden dat deze stoelen er maar een beperkt beschikbaar zijn in de treinen.


Ja, dat kan. Uw baggage kan geplaatst in de opbergvakken boven de stoelen en in de ruimte voor de zitplaatsen op de grond.

Maar let op! Reist u met extra grote baggage waarbij de lengte, breedte en diepte van uw koffer opgeteld meer dan 160cm is dan geldt vanaf 20 mei 2020 dat u voor de Tokaido, Sanyo, en Kyushu Shinkansen trajecten een stoel dient te reserveren met ‘oversized baggage area’. Deze stoelen kunt u kosteloos reserveren bij de JR ticket office/ Travel service Center op de stations. U dient er echter wel rekening mee te houden dat er maar een beperkt aantal beschikbare stoelen per trein zijn. Het is dus sterk aan te raden om deze stoelen zo vroeg mogelijk te reserveren.

Het is helaas niet mogelijk om duplicaten van JRP vouchers uit te geven. Indien u voor vertrek nieuwe JRP vouchers nodig heeft, neemt u dan contact met JTB Japanspecialist. Wij zullen samen met u dan naar de mogelijkheden kijken of u vóór uw vertrek nog in bezit van nieuwe JRP vouchers kunt komen. U dient dan echter wel een nieuwe JRP te bestellen. Mocht u de verloren of kwijt geraakte JRP voucher achteraf nog terugvinden. Dan kunt u de niet gebruikte vouchers naar ons retouneren en deze bij ons annuleren. Zorg wel dat dit binnen een jaar na afgifte gebeurt. De annnuleringskosten bedragen 15% van het aankoopbedrag. Wij zullen u 85% van de waarde van de JPR vouchers restitueren, exclusief administratie kosten). Vraag naar de voorwaarden bij een van onze JTB Japanspecialisten).

Indien u in Japan nieuwe JRP vouchers nodig heeft. Dan kunnen wij helaas vanuit Nederland niets meer voor u doen. Wel is de mogelijheid dat u ter plaatse in Japan een nieuwe Japan Rail Pass aanschaft, dit is dan wel tegen het lokale tarief.

Het is mogelijk om de voucher binnen een jaar na afgifte te annuleren. Annuleringskosten bedragen 15%van het aankoopbedrag. Wij zullen u 85% van de waarde van de Japan Rail Pass voucher restitueren, exclusief administratie kosten). Vraag naar de voorwaarden bij een van onze Japanspecialisten.

 

Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Door deze website te blijven gebruiken, stemt u in met het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid. Aanvaarden